dinsdag 20 maart 2012

TASSEN en tasjes

Hermie reageerde met:
prachtig die tas, ik heb nog oude spijkerbroeken liggen,daar zou het ook mooi van kunnen. De tas van koffiezakken is dat wel sterk dan? of is dat speciaal materiaal.

De vierkanten van de broekentas zijn 15x15 en je hebt er 17 voor nodig. Volgens Adrie, die de workshop gaf, stond het patroon in een Quiltnieuws. Je kunt elke andere maat nemen. Ik heb ook een hele kleine gezien van 7 x7 vierkantjes, enig! ook had iemand een tas van 22 vierkanten, je kunt ze op hetzelfde schema in elkaar zetten maar je krijjgt dan niet die punten aan de zijkant. Je ziet 1 patroon heel veel mogelijkheden.

De koffiezakkentas is behoorlijk sterk. Karin knipt de boven en onderkanten er af en vervolgens legt ze ze overlappend op elkaar, op de overlap stikt ze 2x. Hoe deze tas zich houdt weet ik niet maar de tassen die ze gemaakt heeft van haar eigen (zweedse) koffiezakken blijven wel 5 jaar goed, daarna gooit ze ze weg en maakt een nieuwe. In 5 jaar tijd heb ik wel weer een heleboel zakken opgespaard dus dat moet het probleem niet zijn.

Wat Karin ook maakt, en de leden van de Hoogeveense Bee na haar workshop ook, zijn toilettasjes. Was ik vergeten maar daar heb ik er ook nog 1 van gemaakt in het weekend. kijk maar:
van 3 een klein lapjes met koeien, vlekken van koeien en tractoren:

Als je 3 kleine lapjes hebt moet je geen fouten maken anders heb je te weinig. Vandaar dat ik het oranje er bij heb moeten doen, ik knipte verkeerd. Vind het toch nog leuk staan dat oranje.
De lange lus zit er aan zodat je hem kunt ophangen, de lus zit aan de kant waar de runnen het tasje sluit zodat je hem kunt laten hangen en toch de pullen er uit kunt halen.
Wat klinkt dat ingewikkeld.
Als je het leuk vindt wil  Karin vast wel een workshopje komen geven op jullie Bee of zo. Kijk maar eens op haar blog, als je naar beneden scrolt zie je nog meer voorbeelden van tasjes.
Ze woont nu anderhalf jaar in nederland en kan het redelijk verstaan en spreken maar ze spreekt engels alsof ze in Amerika is geboren dus de taal hoeft geen probleem te zijn.


3 opmerkingen:

Hermie zei

Hoe leg je er dan 17? Ik heb een patroon van 19.

Henny zei

2
4
5
4
2

Shirley zei

Ha wat ene leuke tas, ik dacht eigenlijk da tik wel al speldenkussens kon bekijken, maar je bent ze nog uit alle hoeken en gaten aan het halen? We hebben gewoon teveel zooi, dat is het!